Iris-4-Riel.reismee.nl

oogjes toe pyamaatjes aan.........

Zooooo, wat een toffe reacties allemaal!!!!! Wij hopen dat dat zo blijft, het is namelijk erg leuk om te lezen! Vooral als je leest dat voorbijgangers het ook lezen, misschien word ik ook wel eens ontdekt als wereldschrijfster en Michiel als wereldredacteur hahahaha.

Inmiddels zijn we al in Mongolië aangekomen en kunnen terug kijken op een supertijd in Rusland. Wat een indrukken heeft het bij ons achter gelaten.

Na 3 dagen in Moskou te hebben rondgelopen waren mijn voeten er wel aan toe om een dagje in de trein van Moskou naar Perm te rijden, lekker met mijn voetjes de lucht in! Wat Perm zo interessant maakt is dat er in dit stadje wapens werden geproduceerd en pas sinds een aantal jaar open is voor toeristen. Voorheen werden de ramen dichtgeplakt als de trein voorbij reed. Wat Perm nog interessanter maakte was het Gulah kamp. Een kamp voor politiek gevangenen die pas 30 jaar dicht is. Een van de weinig overgebleven kampen aangezien Rusland ze heeft vernietigd.

Hier stonden we dus, in de middle of nowhere.........met zijn 2en bij een museum waar 5 mensen kaartjes stonden te verkopen. Met een Russische uitleg....... We hebben onze eigen fantasie er maar op los gelaten maar weten zeker dat het geen pretje was in dit kamp.

Nu dan oogjes dicht pyaamtjes aan......verder met de treinreis.

Je moet je voorstellen dat hier een normale trein reis toch wel een paar dagen kan duren. Onze voetjes zouden 3 dagen in de trein wel zien zitten. Iedereen vind zijn plekje in de trein met zijn nette kleren. Pakken, hakjes en rokjes. Totdat de trein begint te rijden....... Iedereen meteen pyama broeken aan, bedje opmaken, tafel dekken, bier , wodka, chips en heerlijke hapjes op tafel, er was nog net geen kaarslicht! En na een paar slokjes spreken de Russen wel ineens een paar woorden Engels, waarmee samen met het ‘point it' boekje wat lachwekkende gesprekken naar voren zijn gekomen! (red: boekje met bijvoorbeeld allerlei plaatjes van dieren en huishoudelijke producten zodat je handen en voeten taal kunt gebruiken, thanks Chris en Martine).

In de trein staat de hele dag gekookt water klaar voor thee en noedel soep. Echt wat voor ons als Nederlander dus, eigen eten en drinken mee. En door de pyjama's geen schaamte meer toch?

Deze 3 dagen hebben we afgewisseld met naar buiten kijken, filmpjes kijken en kaarten en hebben we de eerste heimwee post open gemaakt! En J&B wat waren we blij met de pindakaas! Was heerlijk op ons brood! En van wie waren de zwembandjes? En onze eerste kerstkaart is binnen! Thanks J&J!

Deze trein rit is een geweldige cultuur apart. Het leven is in de trein, wij hebben veel Russen zien komen en gaan in 'ons huisje' want wij zouden er 3 dagen in zitten.

De trein stopt ook een aantal keer per dag. Er staat precies bij hoeveel tijd je hebt om even een luchtje te scheppen, maar schijterds dat wij zijn bleven we mooi bij de trein staan. De stewards stofzuigen om je heen als je nog ligt te pitten en blijven maar in het Russisch tegen je babbelen......

Na 3 dagen treinen zijn we in Irkutsk uitgestapt om naar het Lake Baikal te gaan. Wij hadden wel zin in iets actiefs natuurlijk na 3 dagen in de trein te hebben gerelaxt. Dus fietsen gehuurd om lekker een stuk te fietsen, niet wetende dat het dorpje Listvyanka na 1 km dood loopt................ Ik vond die man al raar kijken toen we zeiden dat we de hele dag de fietsen wilde hebben. Maar goed we hebben deze weg natuurlijk een paar keer heen en weer gefietst, en die man maar lachen..........

Na een mooie wandeling langs het Baikal Lake gingen we op zoek naar een treinkaartje voor Mongolië. Het hele treinstation hebben we van top tot teen gezien, omdat loket a ons naar loket b stuurde, loket b ons naar loket c stuurde en c, ja hoor je raad het al, ons weer terug naar a stuurde. Weet wel dat we nog steeds heeeeeeel zwaar beladen zijn met die tassen..........

Uiteindelijk werd er bij loket y vertelt dat er geen trein kaartjes waren voor de komende 2 dagen. Maar we konden wel met de 3de klas naar Ulan Ude. Aangezien Ulan Ude eigenlijk op de vragentekenlijst stond vonden we dit prima en 3de klas moet je toch ook meemaken toch?

Ook hier gingen de pyamaatjes aan, de tafel werd gedekt, wodka op tafel. De 3de klas is 1 grote coupe met alleen maar bedden, een rijdende caravan zo moet je het zien. Alleen om op het bovenste bed te komen was er wat lenigheid nodig! Dit ter vermaak van de locals, maar Michiel heeft voor zijn afwerking duidelijk de wedstrijd gewonnen...........

Het enige verschil was de wake up call.........om 4 uur in de ochtend ging het grote licht aan, geen dim lichten, nee tl balk groot licht! Ook goedemorgen dus. Nu begrijp ik waarom de Russen zo chagrijnig zijn hahaha

In Ulan Ude dachten we naar een mooi rustig afgelegen, sereen klooster te gaan. Dus niet........... Eenmaal bij het klooster stond een stadion, rijen dik met mensen om een tempel binnen te gaan....... Het leek de Efteling wel! We waren er toch, dus ja ff om het hoekje kijken dan maar. In de tempels moet je links om, en je mag je rug niet keren tegen Boedha, dus achteruit de tempel uit. Wij naar binnen.........en daar stonden veel mensen te dringen! Maar we mochten niet terug....... We moesten ook mee de drukte in en hebben de zegen van de Dali lama gekregen, hoe bijzonder is dat!

Deze Dali Lama is 10 jaar geleden gebalsemd teruggekeerd naar dit klooster en dat werd gevierd met offers, Mongools worstelen en boogschieten in kledij. Een soort van 1 april dus hahaha.

Ulan Ude was voor ons een geweldige afsluiter van Rusland. Een land dat heel bijzonder is, dit land heeft zijn charmes door het niet Engels gericht te zijn, de behulpzame mensen op straat,Van het kopen van 'moo moo' of 'tok tok' en het mooie landschap.

In de trein zijn we namelijk zo de herfst ingegaan, van groen naar rood en bruin, van bomen tot laagland en bergen.........tot we uiteindelijk weer in korte broek in de zon liepen.

Rusland was geweldig, zeker een bezoek meer dan waard, nu tijd voor Mongolie!

Groetjes Michiel en Iris

Schoonzus

Wat fijn om weer wat te lezen van jullie. Duurde best even en waren al bijna van plan om "vermist" in te schakelen...hahaha! Prachtig verhaal van die dagtocht fietsen. Geniet van Mongolie!
Xxxxxx

Nelly J&J

In 1 woord weer geweldig om te lezen!!! Gelukkig hadden jullie pyama s mee genomen! Zie uit naar het volgende verslag. dikke kus.

Gerrie en ome Niek

Hallo Iris en Michiel, leuk weer wat van jullie te horen. Heel bijzonder wat je allemaal zo tegenkomt. Fijn dat we mee mogen genieten. Genieten jullie er maar lekker van! We kijken uit naar het volgende verslag. Een dikke zoen.

sandra rietveld

hallo lekker stuk

het is ontzettend stil bij j&j zonder jouw en mis je enorm
wat was ik blij weer even wat van jullie te horen en wat is het toch weer leuk om te lezen!!!
nou heel veel dikke kussen van mij
doeiiiiiiiiii

sonja

hoi iris en michiel. ik heb net jullie verhalen zitten lezen leuke verhalen. ik hoop dat , dat er nog veel meer worden. dikke knuffel en kusjes groetjes uit het verre rotterdam xxx

Chris&Martine

Wij hebben eerst de fotootjes gekeken en daarna jullie reisverslag. We hadden het er vanmiddag nog over:ze zijn al twee weken weg toen we langs het malieveld fietsten ;-) wanneer zou er weer een reisverslag konen? En daar was is dan!!!

Maryse

Wat een leuk verhaal weer, heerlijk om te lezen! Geniet van jullie avondturen en veel plezier in Mongolie.

Groetje Maryse

Astrid

In een deuk gelegen om je verhaal...zoals altijd ;-).
Pyamaparty in de trein, 30km fietsen over een stukje van 1 km enz..het moet niet gekker worden!!! Volgende week is het hier kinderboekenweek met als thema : "hallo wereld". Misschien kunnen we er nog iets mee bij Jip en Janneke. Fijn weer iets van jullie te hebben gelezen, op naar de volgende avonturen. Dikke kus!!

Jalke

Leuke foto's en inderdaad weer leuk om mee te reizen via je verhalen. Veel plezier op de volgende bestemming. X

Patricia Schlärmann

Hoi Michiel & Iris,

Superleuk verhaal,erg vermakelijk om te lezen. Daar moet Iris zeker meer mee gaan doen!! Ook geweldig dat jullie door de Daila Lama gezegend zijn, lijkt me inderdaad erg mooi om mee te maken... Ik verheug me weer op jullie volgende verhaal.. Veel plezier! Patries x

Patricia velthoven

Leuk zeg om zo met jullie mee te kunnen lezen! Vergat t elke keer maar nu ga ik het niet meer vergeten en jullie volgen!

Groetjes Patricia

Arend Solleveld

Als vriend van jullie ouders Ruygrok word ik op de hoogte gehouden van jullie reis. Het was een prachtig verhaal en ik zie met spanning uit naar de volgende aflevering.
Arend Solleveld Oostvoorne

Anita

Hoi Iris en Michiel,

Wij zijn inmiddels weer terug van onze (mini wereldreis) vakantie. Canada was super mooi (ook echt een aanrader)!
Leuk om jullie verhalen te lezen en jullie zo te volgen!

Groetjes Anita

daphne

Hey Iris ,
Goed om van je te horen, je verhalen zijn super leuk en jullie beleven dan ook veel.
PS. je ook nog even op de hoogte te houden wat ik had beloofd. Met het pendelen had je idd gelijk.
het word/is een Meisje.

groetjes daphne

Elles

Hoi Iris en Michiel,
Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen. Blijf jullie zeker volgen.
Groetjes Elles

Angela D

He Iris,

Wat leuk om jullie belevenissen te lezen, echt te grappig soms!!! Kijk alweer uit naar je volgende reisverslag!!

Dikke kus Angela en Ingo

PS: Ingo mist je kroeltjes!!!!!

Ingrid en Wybrand

Joehoee hoe gaat het daar nu? Leuk eerste verslag zeg! De plantjes doen het nog goed hoor!
X