Iris-4-Riel.reismee.nl

Viva colombia

Viva Colombia!!!

beleef Colombia! Colombia heeft een naam, een slechte naam. Wij zullen zeggen, beleef het en je zult net zo enthousiast als ons worden, want wat een top land is dit.

Beleef de Colombiaanse Hunnebedden met een paard. Ja hoor, echt waar. In San Augustin hebben ze tombes gevonden, stenen die recht op staan met een steen als dak eropā€¦ā€¦hahaha zo gek waren wij als Nederlanders toch niet. Alleen de stenen in Colombia hebben ze mooi afgewerkt met figuren. Een leuke paardrijtocht door de bergen maakt dat je na 4 uur draf niet meer kunt lopen hahaha.

Beleef een biertje Diablo, een lekker fris biertje met een suiker randje om het glasā€¦ā€¦of was dat suiker randje tabasco waar Michiel zijn tong nog verbrand van is.

Of een gekookte rode wijn met een suiker randjeā€¦ā€¦.zelfs iris heeft haar wijn dus laten staan.

En beleef ā€œPerro Calienteā€, letterlijk vertaalt ā€œhete hondā€. Heel raar, wij dachten dat ze geen rare dingen aten in dit landā€¦ā€¦Ok we zullen het geheim verklappenā€¦ā€¦ā€¦ā€¦perro caliente is in het engels letterlijk vertaald ā€œhot dogā€.

Beleef net als ons de mooie kerken die Colombia heeft, met een swingende beat box zodat je wel dansen moet en met een lach de kerk uit komt.

En beleef op iedere hoek van de straat heerlijke vers geperste jus.

Beleef de salsa in Cali! Wow, met open mond stonden wij op de dansvloer naar de mensen te kijken. Wat een mooi voetenwerk en wat snel! Dat wilden wij ook!

Zo gezegd zo gedaan, een uur salsa les, in 40 gradenā€¦ā€¦ā€¦.en als wij dansen: 123..567ā€¦wordt hier gedanst op de 1, 1 Ā½ , 2 2 Ā½ , 3 3 Ā½ enzā€¦ā€¦..En onze juf had 1 missie, niet stoppen tot wij het figuur konden. Dus na 2 uur in 40 graden waren we een boel zweet druppels lichter.

En aangezien we er geen genoeg van konden krijgen namen we de volgende dag weer een uur les.Met als gevolg dat Michiel een staande ovatie kreeg van de lokale mensen in de salsa club! En Iris waande zich in de 7de hemel nadat een lokale man haar alle hoeken van de dansvloer liet zien en de hele bar klapte en joelde dus naar deze blonde gringo!!!

Beleef de relaxedheid van de mensen. Als er op een eilandje in de Caribische zee geen water meer is omdat de boot met bevoorrading een dag te laat is en er alleen nog rum gekocht kan worden, dan doe je gewoon gezellig mee! Maar ja, dat hadden we ook wel verdiend na het harde werk op de salsa vloer. Een mooi eilandje in de Caribische zee, Macura, waar er niks anders te doen was dan schelpen zoeken en rum drinken!

Nadat we op dit eilandje waren uitgerust zijn we door de jungle gelopen op zoek naar de LOST CITY. (10 jaar gelden zijn hier nog 10 toeristen ontvoerd door de FARC) een tocht om niet te vergeten, niet omdat hij zo mooi en bijzonder was, maar omdat hij zoooooo zwaar was. Deze stad kan alleen bezocht worden door 2 Ā½ dag heen te lopen, en 1 Ā½ dag dezelfde weg terug te lopen. Twee uur in de brandende zon omhoog lopen, en weer naar beneden en weer omhoog om je af en toe te wanen in een decor van ā€˜the last Samuraiā€™.

En dan als klap op de vuurpijl de LOST CITY. De lost city is een religieuze plek, zo sereen en mooi en onaangetast midden in de jungle.

De stam die hier woont heeft gewoontes waar ons mond open van vielen, maar ja, zij zullen onze tradities ook wel gek vinden.De man en vrouw wonen ieder apart in een huis, de jongens wonen vanaf hun 5de bij hun vader en als zij 12 jaar zijn brengt de sjamaan hun naar een plek waar zij zich 5 jaar alleen moeten redden. Als de sjamaan ze weer komt halen zijn ze een man. Wel een man die nog sex moet leren, en dat wordt geregeld door een oudere vrouw uit het dorpā€¦ā€¦ā€¦ā€¦ā€¦ā€¦ā€¦ā€¦ā€¦..

Na deze pittige tocht zijn we op de boot gestapt richting de San Blas.2 dagen open zeeā€¦..geloof me als ik zeg dat die 2 dagen erg goed voor de lijn zijn hahaha, maar als er dan een groep springende dolfijnen zwemt, is die misselijkheid ineens weg.Vervolgens komen we aan bij alleen maar wittte strandjes met palmbomen en rest ons alleen maar te genieten van de zon voordat we het vliegtuig weer naar huis pakken.

En iedereen vraagt of Colombia het mooiste land is wat we hebben gezien? Nee is het Antwoord, want echt mooie highlights hebben ze niet (in onze ogen), maarde sfeer, de mensen, de o zo super vriendelijke, behulpzame, relaxte mensen maken dit land zeker een bezoek waard.

Beleef en Viva Colombia

Kussies Michiel & Iris

Jeroen vegt

Fantastisch verhaal weer , ware reizigers.

Bianca

Leuk om te lezen. Ik krijg ook helemaal zin in vakantie!

Anja

Wat leuk om weer zo'n verhaal van jullie te lezen. En jullie hebben zo te lezen weer erg genoten! XX

Edith

Leuk verhaal!!! Jullie hebben het lekker gehad zo te lezen.....

Elles

Yeah, jullie zijn weer op vakantie geweest. Ik geniet altijd zo van jullie belevenissen. Heerlijk verhaal weer.
XXX

Nelly

Weer van je verhaal genoten, dank je wel! Op naar de volgende xxx

Martine

Ik had het al 'live' van je gehoord, maar jullie verhaal lezen is ook weer fantastisch! Ben benieuwd naar het foto-boek! Dikke kuzzzz

marga

aaaah wat ontzettend cool weer, iris! wil graag naar colombia omdat ik er iemand ken, maar wist niet dat het land zoveel te bieden had! jullie maken echt te gekke reizen, wat fijn dat je ze nog altijd deelt! blijven doen!!

Sietske

Hallo Iris,

Ik ben jouw reisverhalen al vaker tegengekomen en wij reizen zelf ook veel. Nu gaan wij komende zomer naar Panama en Colombia en daar heb ik een korte vraag over. Wij willen vanuit de San Blas naar Cartagena zeilen. Heb jij een aanrader voor ons welke boot we absoluut wel / niet moeten nemen? Thanks!

Groeten Sietske
teek_it_iesie@hotmail.com