Iris-4-Riel.reismee.nl

Mongolie, het land van uitersten!

Nee, het zijn niet onze wintersport foto's, en nee het zijn ook niet de foto's van het matenweekend 2 jaar gelden. Wij zijn echt in Mongolië!

En jeetje wat is het hier gaaf! Wat hebben we veel beleeft, en wat is het land gevarieerd!

We hebben een tour van 12 dagen geboekt, wij samen in een busje, een chauffeur eneen gids die ook heerlijk 3 keer per dag voor ons kookte!

En was deze tour een beetje duur? Ja

Was deze tour de moeite waard? Zeker weten van wel!

Maar Jezus, wat was het afzien! En wat was het koud! Maar wat hebben we genoten, van het landschap, van de mensen, de gastvrijheid............maar zit nu te typen na een douche van een uur, want na 12 dagen stink je toch echt wel een beetje.......

We zitten hier te kijken naar een foto hoe de gers familie hun ger verhuizen: op iedere kameel iets van de ger, de voordeur, de kachel, stoel, bed enz.

Wij zouden de verhuizing ook gaan zien, want het winterseizoen begint te komen dus de gers moeten worden verhuisd. Wow dacht ik, dat zou gaaf zijn om te zien!

Maar echt gek ben ik om te denken dat Mongolië nog niet ontwikkeld is, om te denken dat dat met paard en wagen gebeurd. Gek ben ik om te denken dat ze in de oertijd leven!

Nee joh! Dat gebeurt gewoon met de auto! En ze hebben gewoon stroom, via een accu en zonnepanelen kijken ze gewoon tv! Een flatscreen..........(groter past dan wel niet)

Gek ben ik om te denken dat je links om de ger in moet lopen en als je wat geeft, of aanpakt, je linker hand op je rechter elleboog moet (geleerd met matenweekend 2 jaar geleden).

Nee joh, dit zijn oude gebruiken.......... Iedereen rent die tent in net wat uitkomt en niemand groet elkaar of geeft elkaar de hand.

En gek ben ik dat ik denk dat monniken nog gewoon monnik zijn......

Nee joh! Tijdens het bidden wordt er gewoon een sms verstuurt..........

Mongolië is voor ons het land van:

Wegen: 8 uur rijden per dag op een off road weg (lees: goedkijken waar de voorganger heeft gereden en waar je het beste de rivier over kan steken) zonder een dorp, mens, ger tent of iets tegen te komen.

Plas avonturen: in de gers waar we sliepen was de wc (het welbekende poepgat in de grond)of 100 meter verder, of je deed het gewoon waar je dacht wat een mooie plek was tussen de dode karkassen. Maar als het in de nacht min 5 graden is en je bent een paar keer geweest........dan drink je de volgende dag dus helemaal niks meer vanwat je wordt aangeboden. En dat is thee met Yakmelk, en geloof me onze plas rook er zelfs naar.........naar de yak melk.

En als je dan moet poepen in de nacht en dan toch de wc op wil zoeken en de hond begint te blaffen, ja wat doe je dan...... Juist, ik heb Michiel wakker gemaakt die heel lief mee wilde rennen naar de wc, wij rennen, rennen en rennen, maar de wc was niet te vinden en de hond blafte ook niet meer....... Waren we in de mist veel te ver gerend!

Of je gaat plassen achter een bus waar alle honden dat wel erg gezellig vinden en om je heen kwispelen en vervolgens je af beginnen te likken en dan zelf over mijn stinkende plas heen plassen............

En als er dan wel een wc is, dan is die zo klein dat de deur open moet blijven staan. Of je moet je benen in je nek leggen......

Eten wat de pot schaft is niet gelukt: Als je dacht dat je onze yakmelk op het afscheidsfeestje vies vond dan heb je de paardenmelk nog niet geproefd: deze melk smaakte naar iemand die net over de datum karnemelk heeft staan overgeven.........er schijnt alcohol in te zitten, maar ben er niet dronken van geworden.

De kamelen melk was wel ok....... Alleen niet als iedereen uit het zelfde bakje zit te lurken.......

Wat dacht je van gekookt water met rijst en zout en heeeeeeeeeeeel veel boter! (nee niks geen halfvol, het is gewoon pure vette boter.........) mmmmm, heerlijke rijstebrij, maar bij iedere hap riep mijn maag NEE NIET DOEN! Toen zij even niet keek heb ik het buiten weg gegooid. En die stoere Michiel heeft het helemaal op!!!!

En dan de melk die gedroogd wordt op het dak, ze noemen het kaas........maar volgens Michiel heeft het meer weg van eelt op iemand zijn tenen.........

Of wat dacht je van melkthee met vet schapenvlees erin?

Maar dan is er ook de Yak yoghurt! Daar kregen we niet genoeg van, heerlijk.....en goed voor de stoelgang, want alles is vol vet...

Het land van uitersten: Van bergen, tot platteland, van woestijn tot sneeuw! Van serene tempels tot hippe monniken. Van -5 tot plus 20. Van drukke steden tot hele stille vergezichten.

Daar lagen we dan in een tentje met -5 graden, onder aan een berg en wat was het koud!!!! Zo koud dat we met sneeuw de volgende ochtend wakker werden! Echt waar hoor, wij hebben ons eerste engeltje in de sneeuw al gemaakt!

We hebben een mooie wandeling door het witte bos naar een heel mooi klooster gemaakt, zelfs de gids wilde foto's van zichzelf. Want dit klooster met sneeuw en zonder toeristen had hij nog nooit gezien!

En van de sneeuw zijn we naar de woestijn gereden, de Gobi woestijn. Lekker warm en zo onwerkelijk. Ineens ligt daar uit het niets een strook zandbakzand van 100 km lang en 8 km breed. Net of iemand dat er heeft ingelegd.

Niemand weet precies hoe dat er komt, maar dat was geen probleem hoor. We hebben ons even kind gevoeld en ons heerlijk vermaakt in de duinen door te springen en er af te glijden en gewoon genoten van het uitzicht!

Het land van de homestays: Bij iedere homestay moet je eigenlijk bedenken hoe het andersom zou zijn, hoe het zou zijn als bv chinezen bij jou aankloppen om te komen slapen:

Zou je dan zelf op de grond gaan liggen en de chinezen op het bed laten?

Zou je zelf op de grond in de keuken gaan liggen?

Of dat je kookt voor ze en je ze laat eten in de huiskamer en zelf in de keuken eet.

Zou je het niet een beetje gek vinden als de chinezen aan bellen om te vragen of ze op mogen warmen, je tent in de achtertuin zetten, koken in je keuken zonder dat je mee mag eten?

En dat je zegt: pas je even op het kind? En dan het kind in hun handen duwt, de tv aan zet op een Ned programma en weg gaat?

De Mongolenaren niet hoor, geen probleem zelfs.........dus hebben we van de gastvrijheid genoten, bijzonder toch?

Het land van de verschillende mensen: Van spugende en slurpende mensen, van donker tot de rode appelwangen. Van kleine mensen tot hele lange mensen.

Van mensen die Michiel uit lachen omdat hij haar op zijn armen heeft en hem na roepen als Yak! Van mensen die hout verbranden inde kachel en van mensen die yakpoep in de kachel doen om warm te worden.

Maar zeker het land van de vriendelijke mensen!

Het land van de drukke stad: Waar niemand zich aan trekt van de klaar overs en er dus de hele dag file staat, van gaten in de weg, en als je een bekeuring krijgt wordt je nummerplaat er met een inbuus sleutel af geschroefd.

De stad van oud en nieuw tegelijk: nieuwe hoge gebouwen met oude tempels er voor.

Het land van de dieren: Van paard tot kameel, van yak tot koe.

Als de mongolenaren hun paard een naam zouden geven zou die van Michiel 'Efficiency' heten ( de kortste weg) en die van mij 'Flatulentia' heten (omdat hij zoveel ruften laat).

Waarom heeft niemand mij vertelt dat je van paardrijden zo veel spierpijn krijgt? Ik kon gewoon niet meer lopen! En toen ik dacht dat het bijna over was blijk je van een kameel nog meer spierpijn te krijgen!!!!! (die we in de avond ook hebben gegeten, als vlees bij de bamislierten)

Het land van de relaxedheid: Vroeg weg gaan is niet voor 10en. En omdat het vroeg donker wordt dus ook om 10 uur in bed liggen. Slaap hebben we genoeg gehad.

Tijdens deze tocht hebben we over al onze zondes wel 10 keer nagedacht, plannen voor 10 jaar al af, geen telefoon en internet en dan sta je bij een prachtig meer, 8 lakes, (maar er zijn maar 6 meren) en dan denk je.........helemaal niets, en dan zeg je.........helemaal niets, dan doet de stilte pijn aan je oren en hoe voel je je dan.........juist gelukkig!

Maar als je dan na 12 dagen terug komt is het erg leuk om mailtjes en de reacties op de site te lezen! Want dat is stiekem wel het eerste wat we na de douche hebben gedaan!

Zoals jullie lezen hebben we veel van Mongolië mogen zien en proeven, en het is een geweldig land, we zijn op en top relaxed. Nu even kijken of onze huidige relaxedheid bestand is tegen het drukke China.........

Dikke knuf

Iris & Michiel

Dennis & Marian

Mooi verhaal en super foto's! Nemen jullie de recepten mee, klinkt allemaal erg lekker. Veel plezier in China!

Annelies

Hoi Iris en Michiel,

Wouw wat een geweldig verhaal!!!! En wat een opluchting moet dat geweest zijn om na 12 dagen eindelijk te kunnen douchen!!!! Kan niet wachten op het volgende verhaal gaaf om het allemaal te lezen!!!! Hele leuke foto's, veel reisplezier in China!!!!!!!

linda van pelt

Super stoer wel knap hoor wat jullie allemaal doen en eten vooral hahah zou niks voor mij zijn heel veel plezier in china ben erg benieuwd naar dat verhaal dikke kuss iris :) k mis je wel hoor !!

Maryse

Hai Iris en Michiel, wat een prachtig verhaal weer!! Lijkt me een geweldig land als ik het zo lees. Op naar China, ben benieuwd heel veel plezier!!

Groetjes Maryse

Edith

Jeetje wat een verhaal en wat een bijzonder lamd moet dat zijn.....en wat een prachtige foto's!
Genet van China!
Dikke kus.....broer, schoonzus en meiden....pootje Noa!

wendy

oh echt heerlijk om de verhalen te lezen en de fotos te bekijken echt super, ben benieuwd naar het volgende dikke knuf wen san en Djélano

Chris en Bianca

Hey wereldreizigers! Wat leuk om weer een verhaal van jullie te lezen, wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt in een maand tijd! In China zal 't ook wel culinair genieten worden ;-) Heel veel plezier en we kijken uit naar 'n volgend verhaal! Veel liefs, Chris en Bianca x

Patricia velthoven

Leuk om wederom jullie verhaal te lezen! Jullie zijn echt stoer om alles te eten en te drinken, maar veel keus zullen jullie niet hebben. Nu maar weer wachten op jullie volgende verhalen. Jullie ondertussen veel plezier met het beleven ervan.

Groetjes Patricia, Tim en Sven

Lot

Toch fijn dat de matenweekendcie van 2 jaar geleden al ingespeeld was op jullie reis!
Geniet ervan en zal binnenkort een ongecensureerd verslag mailen van matenweekend dit jaar, ook daar was het steenkoud (nog net geen sneeuw, maar zat er niet ver vandaan!) xx Lot en de mannen

Inge

Wat geweldig om jullie avonturen te lezen en jullie mooie foto's te zien! Blijf vooral schrijven :) En blijf natuurlijk genieten! Xx

Jalke

Ja, met dat vergeleken, kan ik natuurlijk niet opboksen met met kitesurfvakantie in Tarifa nu. Patrick kan al staan en is hier heerlijk warm en zonnig. Eindelijk zomer gevoel. Geniet van jullie volgende avontuur. Liefs Jalke & Patrick. X

Karin (moeder Madiek)

Die tenenkaas moet je natuurlijk opsturen naar Nederland en dan als specialiteit aanbieden. Wat een geweldig verhaal weer. Klinkt alsof jullie op en top en van elke minuut genieten. Die douche, mja, zoiets als heel graag willen douchen na een les spinning en dat dan 12 dagen lang niet mogen. Een luxe is dan zo'n bak water. Have fun.

Astrid

Mens wat een belevenissen en wat leuk om te lezen....al ga ik bij sommige delen bijna over mijn nek! Geweldig om te lezen hoe jullie beeld over de bewoners en hun gebruiken veranderd wanneer je alles mee mag maken, flatscreen hahahahah wie had dat gedacht. Veel liefs en veel plezier maar weer.xxx

Elles

Wat heerlijk om jullie verhaal te lezen.
Ik hou het toch liever bij dromen over zulke reizen, hihi.
Veel reisplezier in jullie volgende land.
Kus Elles en de mannen

Ramona

Wat een verhaal!! Super leuk om te lezen....alleen dat eten en die wc (die er niet is) dat klinkt wat minder relaxt! Kijk uit naar jullie nieuwe avonturen! Have fun! Xxxx

Denise

Super leuk om jullie verhalen weer te lezen. En wat hebben jullie al veel meegemaakt!
Heel veel plezier in China.
Ben heel benieuwd wat jullie nog meer voor avonturen gaan beleven.

Liefs Denise

Celina

Geweldig hoe je alles beschrijft, Toon en ik hebben net helemaal krom gelegen om je plas verhaal.. woef.. haha.. Mooie foto's, we kijken uit naar het vervolg.

Angelique

Zo leuk om jullie verhalen te lezen!! Geniet ervan en veel plezier in China. Ben benieuwd hoe jullie dat vinden...

Groetjes,
Angelique

Angela

Hoi Lieve Iris en Michiel,

Geweldig verhaal!! En prachtige foto's!
Hoop dat het eten in China beter smaakt :-)
Veel plezier in China!!

Groetjes Angela

Sonja

Wat een verhalen weer, leuk! Leuke schrijfvorm ook 'Het land van... '. Kan er zo een boek van maken. X

Miranda

Wat een prachtige verhalen. Ik ben weer benieuwd naar de volgende. Veel plezier in China.

Caroline

Wat een heerlijk verhaal weer!
Voor je wegging zei ik dat ik jaloers op je was maar daar kom ik na dit verhaal wel een beetje op terug haha. Maar super om te lezen hoe jullie dit beleven! Enjoy!!

Lizette

Noa: 'Mama, wat ben je aan het doen?'
Ik: 'Ik lees een verhaal van Iris, die zo lang op vakantie is.'
Noa tegen haar zusje: 'Dat was mijn lieve juf op Vlekkie. Die ken jij toch wel? Ze is helemaal naar de andere kant van de wereld.'

Afgelopen vrijdag hebben we Halloweenfeest op J&J gehad. Wel raar hoor, zonder Iris! Maar zo te zien en te lezen vermaken jullie je prima. Geweldig de dingen die jullie doen en vooral ook genieten, omdat jullie het samen kunnen doen en beleven. Ik kom zeker nog eens gluren en lezen wat jullie allemaal gedaan hebben. Veel geluk daar saampjes!
Dikke kusjes van Noa en ook de groetjes van papa, mama en mijn zusje Floor!

wendy van opijnen

wat een verhaal lieve iris. met een traan( ja we missen je op jip en janneke) en een hele grote lach gelezen. dikke kus wendy