Iris-4-Riel.reismee.nl

De goede doelen acties

Iris 4 Riel = Iris is echt & Iris voor de Cambodjaanse munteenheid.

Om te beginnen zal ik mij eerst even voorstellen. Ik ben Iris Vonk en ik ben 30 jaar. Samen met mijn vriend Michiel woon ik in Brielle. Op 29 juni a.s vertrek ik samen met mijn vriendin Els (lerares op een basisschool en ook 30 jaar) naar het WHC weeshuis in Phnom Penh, om daar vrijwilligerswerk te gaan doen. Maar niet voordat ik een aantal leuke acties op heb gezet om zo een leuk budget mee te nemen naar Cambodja. Daarmee wil ik leuke dingen met de kinderen doen zoals een uitstapje, maar ook om de nodige dingen aan te schaffen zoals medicatie en kleren. Vandaar ook de naam Iris-4-Riel. De Riel is de Cambodjaanse munteenheid, en ik ben echt!

Wink

Ik kan terug kijken naar een leuke tijd waar ik veel energie uit heb geput. Iedereen reageerde zo enthousiast, dat ik soms kippenvel kreeg hoeveel mensen hun hart op de goede plek hebben.

De eerste actie was 'Zwarte Piet' spelen samen met Karin. Het is maar goed dat Karin erbij was, want Piet spelen is zo makkelijk nog niet. Gelukkig isKarineen goede hoofd Piet. Helaas waren we maar 1 keer geboekt,maar we hebben een hoop lol gehad en het eerste geld was binnen.

Op mijn werk was iedereen ook erg enthousiast, zowel mijn collega's, als ook de ouders en de kinderen, die we aan het werk hebben gezet. (Ik werk in het kinderdag verblijf Jip en Janneke in Rhoon). De kids hebben met veel plezier tapa's schaalltjes geverfd die we aan de ouders hebben verkocht. En er zijn er veeeeeeel verkocht!

Laughing

Op het werk heb ik ook een mini loterij gehouden, waarvoor ik hele leuke prijsjes heb kunnen regelen, zoals: Vrij kaartjes voor Blijdorp, bioscoop kaartjes, eenhigh tea bon, tapa's dinerbon, knipbeurt, hotstone massage, casino vrijkaartjes, een staatslot, flesjes wijn,Ben en Jerry's ijs, een diner bon bij de chinees, speelgoeden nog zoveel meer leuke prijsjes. Voor deze prijzen ben ik langs de winkeliers gegaan, en natuurlijk vond ik het eng om het te vragen. Maardoor het enthousiasme van iedereenkreeg ik een enorme kick en zoveel energie!De ideeen bleven bij mij binnen komen voor nog meerleuke acties( en dat ik al genoeg ideeen heb voor de volgende keer) Door de sponsors werd het mogelijk gemaakt dat iedereen een prijs had.

Naast het sponsoren van menu's bood de Verhage Portland zelfs voor 2 weken lang de fooien pot aan.

Ook waren er veel collega's die mijn project wilden steunen door een avondje op te passen.De ouders van de kinderen konden op mij en mijn collega's een bod doen, ende ouders met het hoogste bodkreeg ons als leidster eenmiddag/avondje thuis als oppas.Dat de ouders dit project wilden steunen bleek wel uit de biedingen die er op dejuffies gedaan werd.Er is geboden van 35 euro tot zelfs 67,50 euro!!!!

Voor vrienden heb ik een spinning marathon kunnen regelenbij sportschool NRG in Spijkenisse.Met zijn 20-en hebben we op een zaterdag middag gefietst. Dat iedereen met zo veel zweet mee wilde fietsen gaf mij een goed gevoel.Ieder fietste met zijn eigen verhaal: De een wat meer zwetend dan de ander, conditie te testen, met een verkeerde route beschrijving, er werd zelfs gedacht dat het een vrijgezellenfeest feest was, of achteruit maarmet zijn allen voor het goede doel! Zelfs Elsede lerares heeft op haar vrije zaterdag les aan ons gegeven. En van dit soort dingen krijg ik dus kippenvel, dat er zoveel mensen zijn die iets goeds doen.

Na met zijn allen hard gefietst te hebben was er ook nog een mini loterij. Iedereen die mee fietste had een lot in handen. Ja, de Ben en Jerry's ijs moest nog helemaal naar Vleuten. Ik heb begrepen dat er hard gereden moest worden, want het zou toch zonde zijn dat het ijs zou smelten.

Ik heb zelfs op de rommelmarkt gestaan, het was heel gezellig en vermoeiend. Helaas is er niet zoveel verkocht en staat het logeerbed nog vol met spullen die ikaan iets 'goeds' wil geven.

Op een dag lag er zelfs een envolope in de bus met daarin200 euro. Met een klein tekstje: Voor jou goede doel.............. En nog steeds weet ik nog niet wie deze anonieme donor is. Bij deze, echt super bedankt!

En dan het laatste, de goede doelen knop bij de Jumbo! Als je bij de Jumbo in Brielle je lege flessen inlevert, kun je kiezen voor een statiegeld bon of de knop voor het goede doel. Na mijn verhaal vertelt te hebben, kreeg ik spontaan deze knop aan geboden voor een aantal weken. Om hier bekendheid aan te geven heb ik de krant gevraagd of ze hier aandacht aan wilden geven. En dat wilde de krant wel, ze kwamen zelfs langs voor een interview. Op straat word ik nu ook herkent. Het is erg raar om jezelf terug te lezen in de krant, maar ik heb een hoop leuke reacties gehad. Nu dus hopen dat iedereen ook op de goede knop drukt!

Els heeft trouwens ook niet stil gezeten. Ook zij heeft een aantal acties bedacht, van 1 euro per dagschotel voor het goede doel bij een eetcafe tot een sponsor loop op haar school.

Na al deze acties gehad te hebben, heb ik een leuk bedrag bij elkaar kunnen sparen. Bijna 3000 euro. Dit is van de acties, maar ook van lieve donaties, van de buren van mijn schoonouders die mij herkenden in de krant, van mede sporters die mij wilden sponsoren voor de spinning marathon, van vrienden en familie. Ik kan niet iedereen persoonlijk bedanken, maar ik denk dat iedereen wel weet over wie ik het heb. Ik hoop dat ik het bedrag goed kan investeren bij de mensen die het echt nodig hebben. Ik maak er natuurlijk wel foto's van zodat iedereen kan zien waar de donaties naar toe gaan. Nu wordt er natuurlijkvaak gevraagd wat ik met het geld ga doen. Ik vind dat heel moeilijk om te zeggen, ik kijk daar wat er wel en niet nodig is. Het weeshuis is ook bezig met een nieuw onderdak, dus lijkt het mij leuk om in iets blijvends te investeren zoals het dak b.v. Door deze website hou ik jullie op de hoogte.

Groetjes Iris

Sylvia

Hey nichie! Jij bent echt supergoed bezig! Wat leuk om te lezen allemaal! We hebben elkaar echt niet voldoende gesproken het afgelopen jaar! Ik ben benieuwd naar al je verhalen over Cambodja straks. By the way, Els uit Vlaardingen? Dikke kus Syl

Agnes

Iris ik ben trots op je!!!!!!!

Groetjes Agnes

Sonja

Ziet er leuk uit joh! Het meeste wist ik al, maar dat er ook iemand 200 euro heeft gedoneerd, wist ik nog niet!! We blijven je verhalen ook straks volgen.
Liefs Son

Marian

Lieve Iris,
helemaal Gaaf! Ben trots op je! Ik ga je op de voet volgen hoor! toedeloe x Marian

Els

Hey!!!
Leuk om te lezen!!! Bijna en dan zitten we in 't vliegtuig....zucht....wel spannend hoor!!
Suc6 nog ff met de laatste loodjes....en die zijn zwaar....haha.
kus.

Ingrid

Hi lieve Iris,

Superleuk dat je een blog gaat bijhouden! Ik ben echt heel benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen met het geld, maar dat het helemaal goed komt weet ik zeker!
We spreken elkaar!! X

Nancy

Hey Iris,

Leu dat je aan me gedacht hebt voor dit blog adres... Ik vind het super tof en waanzinnig goed wat je toch allemaal doet!!!

Nou meid al ik je niet meer spreek wens ik je heel veel succes en veel "plezier" in Cambodja...

Ik wacht met smart je verhalen weer af...

Dikke Kus Nancy

linda

hoi

Ziet er leuk uit ik ga zeker kijken op je site als je weg bent! Ondanks onze laatste strubelingen zal het best stil zijn op het werk!

groetjes lin

Martine

Heeejjj Iris, heb net je website ontdekt, ziet er echt superleuk uit. En wat heb je al veel gedaan in al die tijd en dan moet je reis nog maar beginnen!
Liefs

Astrid van der Meer

Hallo twijfelkont! Geweldig leuk je site, ga hem zeker vaak lezen, want ben heel erg benieuwd wat je allemaal gaat beleven. Gooi nou die twijfels maar overboord, je gaat gewoon een fantastische belevenis tegemoed en misschien lopen dingen anders als dat je had gedacht......nou en!!!!! Geniet!
Astrid

denise

He Iris,

Nog 1 dag werken en dan zit het er hier ff op en ga je je avontuur tegemoet!!
Ik ga zeker vaak op deze site kijken ben benieuwd hoe je het daar zal hebben!!!

Meid heel veel succes en geniet er van!!!

Groetjes Denise

Sylvia

Het aftellen is begonnen! SPANNEND!!!

Dikke kus

Anja

Ha Meissie!!
Vind het erg dapper en stoer van je om zo iets allemaal te gaan doen en te ondernemen!! Het komt allemaal goed, heb de volste vertrouwen erin!!
Ik lees je wel weer .....!!
Liefs Anja

Joep, Laura en Agnes

Doe veel mooie dingen en geniet ervan de komende maanden.

Dikke kus van ons

Lonneke

Hoi Iris,

kreeg van Mieke de link naar je blog. Supergoed zeg! Heel veel plezier en hopelijk kan je heel veel kindjes helpen in Cambodja.

groetjes,

Lonneke

irma

hallo lieve collega,
mijn eerste dagje zonder jou werken, wel vreemd hoor. we zijn meteen begonnen met het schuren van het kasteel, ben erg benieuwd hoe het word. ik kreeg gelijk een dikke knuffel van Karin bij binnenkoms erg lief. ik ga je echt missen en ga daarom regelmatig even op je site kijken. het is vandaag erg warm zijn met de kindjes in bad geweest en hebben (door het stof van het schuren ) verplicht buiten moeten picknikken, was erg leuk. dit gaan we beslist vaker doen. nou meissie heel veel plezier. oja,ik heb vandaag geveegt en brenda had het gisteren gedaan.

Vera

Hallo lieve Iris,

Net zoals de andere kinderen van Vlekkie mis ik je heel erg. Niet dat de andere leidsters niet lief zijn maar jij bent een hele speciale juf voor mij. Sinds dit weekend zit ik weer wat lekkerder in mijn vel. Ik vind het heel leuk dat jij les gaat geven. Wel heel spannend en knap wat je allemaal aan het ondernemen bent. Ik vraag elke dag aan mama wanneer we op vakantie gaan. Ik moet nog wachten tot september en daarna ben je gauw weer terug heb ik gehoord van mama. Nou een hele dikke knuffel van mij en tot blogs.
xxx Vera

Maranka

Hoi Iris,
Via Marian deze site ontdekt. Leuk joh ! Heel veel geluk en plezier.