Iris-4-Riel.reismee.nl

Dat heb ik weer

Als eerste wil ik zeggen dat ik het super vind om berichtjes van thuis te lezen en dat jullie zo goed op Michiel passen, maar vertroetel hem niet te veel he?Lieve Nely bedankt voor de extra foto ruimte. En Mark, ik ben inderdaad de Iris uit Moordrecht, maar ik vraag me ook echt af welke Mark jij dan bent? (nog steeds nieuwschierig dus)

Van de week besefte ik pas hoe gelukkig ik ben dat ik deze ervaring mee mag maken, ik heb het idee dat het mij een rijker mens maakt en ik hebal zoveel geleerd.

Ik heb een kast gekocht voor de klas. Een ikea kast (net zo duur) en een lage, want mijn idee was om er een hoekje met een zitzak mee te creeeren. Maar de leraren vonden het een beter idee om, vanwege de ruimte, het gewoon tegen de muur te zetten. Ja het is hun klas, maar dan had ik een grotere moeten kopen denk ik. Zowiezo vond ik het moeilijk om een kast te kopen, vooral nadat ik Els haar kast had gezien. Een hele mooie, ijzeren kast, maar haar klas lekt ook als het regent en die van mij niet. En ik wilde het verschil niet te groot maken met duur en arm. In ieder geval waren de leraren en de kids heel blij met de kast en hebben ze meteen de boeken er in gedaan en zijn meteen gaan lezen.

Dat geeft een fijn gevoel dat het gewaardeerd word met wat ik doe.Ook alheb ik soms niet het idee dat ik ze echt wat leer en het hetene oor in gaat en de andere weer uit. Maar pas is het tegendeel bewezen we.We hebben het namelijk over de kleuren van de Cambodjaanse vlag gehad en de volgende dag kreeg ik een gehaakt armbandje met de kleuren van de Cambodjaanse vlag. Dat was heel fijnom teweten dat ze wat hebben geleerd! Het les geven vind ik nog steeds leuk en het gaat ook heel goed. Ik heb zelfs op mijn handen gestaan voor de les: 'Wat kan je allemaal doen met je handen?' Helaas heb ik geen foto van me zelf dat ik hetecht heb voor gedaan.

Ook heb ik ze het verschil tussen zuur en zoet laten proeven. Kijk maar naar de foto's hoe zuur. Door het lesgeven heb ik wel een dag taak, ben ik bezig om dingen te zoeken, aan te schaffen en houd ik dus weinig tijd overom andere dingen te doen en te gaan feesten. Al zijn we pas wel gaan karaoke zingenmet een klein groepje andere vrijwilligers. En dat ik samen met Gwenda heel hard dirty dancing heb gezongen voor een lege zaal, dus daar hoefde ik niet dronken voor te zijn! (of toch wel) En omdat ik het jullie wilde laten horen dat ik hier mee verder moet gaanstaat het op de camera.

Sahounikville was trouwens geweldig, kijk maar

een heerlijk strand, pijnloos mijn wenkbrauwen laten epileren op het strand,lekker gezwommen,veel playboyfoto' s gemaakt,mooi weer, heel relax en mijn camara gestolen................ Ja mijn camera is van de tafel gestolen toen we gezellig aan het eten waren en naar binnen renden omdat het ging regenen. Toen ik terug rende was het al te laat!!! Zucht en Kut, en dat gebeurd mij dus weer.Al mijn foto's. Kijk de camera is wel te vervangen maar de foto's...vreselijk. Dit moet natuurlijk aan de politie worden verteld. En hier zijn ze ook echte ambtenaren door om 8.15 te beginnen ipv 7.30 uur. En die man schreef langzaam, waarop hij zei : 'Als je wilt dat het sneller gaat moet je mij 20 dollar betalen.' Dat deed ik natuurlijk niet waarop hij gewoon weg liep en mij liet zitten. Dus heb ik uiteindelijk 15 dollar betaald en ging het alsnog niet snel hoor. (toch die 20 maar moeten geven)Omdat het niet in Phnom Penh was gebeurd, maar in Sahounikville heeft hij een andere verklaring opgeschreven. Terwijl ik een brief moest over schrijven, echt over moest schrijven (kopie was er niet) dat ik de waarheid sprak. Maar goed, papier is binnen en ik heb ook al een nieuw cameraatje met een Aziatische stekker, altijd handig voor thuis dus.

En als laatste wil ik vertellen dat we naar het Tuol Sleng museum zijn geweest. Dit was in de rode Khmer tijd een gevangenis, of eigenlijk meer eenhel. Toen we de kamer in liepen voelde je gewoon de pijn en kreeg ik geen adem meer. Er stond een bed, met een poep doosje en een ketting waarmee ze aan het bed zaten. En dat is nog maar 30 jaar geleden, ik snap niet dat mensen zo met elkaar om kunnen gaan! De film die getoond werd was heel indruk wekkend. De man die het vertelde was van de rode Khmer en stond daar gewoon levendte vertellen hoe hij de gevangenen heeft vermoord............ Ja daar word je wel even stil van.

Knuf Iris

Reacties

Reacties

Anita

Heb me in begin zorgen gemaakt omdat je niet het project kon doen wat je graag wilde.
Ben erg blij te lezen dat je het naar je zin hebt en je je op je plek voelt.
Kan me voorstellen dat het erg dankbaar werk is en met recht mag je trots op jezelf zijn.
Lees met plezier je verhalen (heeft Els een eigen site waar we op kunnen kijken? of heb er alleen een?).
hier gaat alles goed.
groetjes je zus

p.s. heb nieuwe foto ruimte voor je aangeschaft als je te kort komt geef even een seintje (DOEN) vullen we het aan

Agnes

Hi Iris,

Leuk om te lezen dat alles goed met je gaat en dat je geniet van je verblijf daar. Ga zo door...

Groetjes Agnes

Mark

Hee Iris,
Ik ben de Mark en Waddinxveen. Goed wat je allemaal doet daar !.Mijn vrouw is afgelopen voorjaar in Thailand geweest voor en project in een dierenopvang. Jouw belevenissen zijn erg herkenbaar, en leuk om te lezen. Ik wens je nog heel veel plezier en succes en geniet er van!
groet,
Mark

Marian en Dennis

Hee meissie, Wat een leuk verhaal weer zeg! Maar wat enorm balen van je camera...
Hier alles prima. Mijn nieuwe baan is onwijs leuk joh! Maar dat vertel ik allemaal wel weer als je terug bent.. enne ..dan gaan we ook wintersport boeken hoor!!
Nou dikke kus van ons allebei en we missen je wel een beetje.. doei en veel plezier!
Je bent een kei. Toedeloe Dennis en Marian
Poot van Olav en Gijs..

Sonja

Hoi Iris,
Wat leuk om weer een verhaal van je te kunnen lezen. Wel balen zeg van je camera. Gelukkkig heb je al weer een nieuwe zo te zien. Kun je weer mooie plaatjes schieten. Geeft een goed beeld van je belevenissen.
X Son

Edith

Jammer joh van je camera! Leuk om weer wat van je te lezen. Hier is de vakantie ook begonnen. Volgende week zondag gaan wij weg (kunnen we je even niet meer volgen!) Prachtige foto met dat strand.
Succes weer!

xxx je schoonzus

irma

hallo iris, hier even een paar berichtjes over j en j. elles is al bevallen van een zoon, veel te vroeg,maar ze maken het goed.sandra ligt in het ziekenhuis,had een hoge bloeddruk en moet blijven. annelies heeft 1 dag in het ziekenhuis gelegen en het rommelde behoorlijk, dus wie weet? er komt ook een nieuw hoofd,ik geloof per augustus. heel zonde van je fotos die op je camers stondenjij die wegrent voor een buitje, of was het een stortbui.bij ons vanmorgen weltoen we met de kinderen buiten waren, extra gewerkt vandaag. mijn vakantie is dus vandaag begonnen. we gaan as dinsdag naar frankrijk, hebben een caravan gehuurd, ziet er heel leuk uit, zwmbaden,speeltuin,meer met een strandje erbij. ik heb er echt zin in. we gaan 10 dagen. trouwens erg leuk om de fotos te zienvoor jou is het ook weer weekend veel plezier. dikke knuf van mij.

Miranda

Hoi Iris,

Leuk om weer te lezen wat je allemaal beleefd. Ik ben blij dat je je draai daar gevonden hebt en dat het lesgeven goed gaat. We missen je wel bij J en J. Ik ga morgen lekker op vakantie naar Frankrijk dus de komende 14 dagen kan ik je verhalen niet lezen. Ik haal het wel in als ik terug ben. Heel veel plezier en een dikke knuffel.

Claudia

Hallo Iris,
Fijn dat alles goed met je gaat en dat je inmiddels je draai gevonden hebt.
Je krijgt een dikke kroel van Tessa. Ze vond het erg interessant dat jouw auto bij ons voor de deur stond en heeft het er steeds over dat jij heel lang op vakantie bent. Ik denk dat de vlekkies allemaal heel erg blij zullen zijn als je weer terug bent.
We wensen jou nog een goede tijd daar en we blijven je verhalen volgen.
Groetjes van Alfred, Claudia, Mathijs en Tessa

Astrid

Hoi Iris
Zit ik elke keer je verhalen bijna met open mond te lezen en schrijft deze doos helemaal geen reactie terug. Dus nu ff een berichtje nadat ik was bijgekomen van het feit dat je was gaan rennen voor een regenbui...hebben ze daar geen kaplaarzen? Afgelopen zaterdag was er een documentaire over Phnom Penh op tv. Normaal had ik misschien door gezapt, maar nu dus niet. Zag Katja Schuurman lopen tussen hordes kinderen die allemaal haar hand wilden vast houden. Precies zoals jij het ook schrijft zo beleefde zij het ook daar. Heel ingrijpend om te zien hoe sommige kinderen op een matje moesten slapen. Schaamde ik me toch een beetje dat we net die middag voor ons kind een dure zitzak hadden gekocht. Iris ook dat breng je teweeg met je reis: je maakt mensen er toch een beetje meer bewust van hoe goed we het hier eigenlijk hebben!!! Meid ik ben trots op je, ga zo door!!!
Kus Astrid Van Takkie.

Bianca

Hoi Iris,

Wat heb je weer veel meegemaakt en wat ontzettend zonde van de camera en de foto's.

Ik wilde je even laten weten dat Vera iets moois voor je heeft gemaakt en dat we dat goed bewaren voor als je weer bij Vlekkie bent.

Ben benieuwd weer naar je volgende avonturen, ik kijk er naar uit.

Liefs Bianca

Ingrid

Hee hee
even snel want ben aan het werk.. ben wel helemaal onder de indruk van je foto's, zo te zien hebben jij en de kids elkaar helemaal gevonden!
Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!