Iris-4-Riel.reismee.nl

we stinken als Berber

Na een gratis henna tatoe gekregen te hebben die je natuurlijk toch moest betalen, afgezet te zijn door een hele dure excursie die ook niet leuk was en geen souvenier rijker, hebben wij de grote stad verlaten voor het avontuur, en wat voor avontuur!!!

wij zijn in de lokal bus gestapt naar azilal, en wat een leuk stadje was dat, of dat nu komt omdat ik 10 keer mijn kop tegen de deur had gestoten, of we met zijn 7en in een taxi zaten over hele goede berg paadjes,ofdat er iemand staat te scheppen midden in nacht op straatof dat er de hele nacht onder het raam een ezel stond te blerren,of dat er lekker werd gelachen als we Bonjour terug zeiden. Zoals de mensen in Azie graag engels met je willen praten, willen ze hier heel graag frans met je praten. Goed, ik spreek ook net 2 woorden frans. Michiel daar in tegen heeft hele gesprekken met iedereen en ik neurd er maar een beetje bij :)

En meiden, wat zijn wij blij dat we in Nederland wonen en geemancipeerd zijn. De mannen hier doen werkelijk helemaal niks, de vrouwen werken op het land, en geloof me, het is heel zwaar. wij noemen ze struisvogels. kleine vrouwtjes lopen met een berg gras/hooi op een rug, je ziet alleen de benen, struisvogels dus. en wat je wat de mannen doen? thee drinken, een beetje op de markt rond lopen. ja het relaxe werk. of je moet vinden dat een paar schoenen uitzoeken op een grote berg zwaar is?

maar niet onze gids Ibrahim hoor, hij was zo onderdanig dat ik er ongemakklijk van werd. Ibrahim heeft ons 4 dagen door de M'goun massief mee genomen. dwars door het Atalas gebergte, en wat waqs dat zwaar, mooi, leuk en alles wat we zochten. Michiel zijn natuur en ik na een dag lang lopen de cultuur. Na een mooie lange wandling kwamen we in een dorpje waar er maar 1 mini busje per week heen gaat. Helaas was de gite vol ( geusthous) Maar gelukkig kregen deze jozef en maria een kamer bij iemand anders aangeboden. De oude heer des huizes(.58) sliep wel ergens anders anders. dat ia lief he? dat is hetzelfde als je japanners voorbij ziet lopen en zij bij jou in bed mogen en jij maar bij je ouders slaapt. deze man had alleen mijn respect al weer verloren toen ik zag dat zijn dochter van 19 zijn vrouw bleek te zijn.

ook hier schrikken de kinderen van mijn blauwe ogen en heb er een aantal laten huilen. Wat het leuke aan dit dorp was dat ik werd gevraagd voor de koffie bij iemand thuis. Bij een man, deze zette koffie voor mij. Toen de vrouw thuis kwam was ze zou verbaasd en blij dat ik koffie bij haar dronk, dat ze na de afwas gedaan te hebben meteen thee voor mij ging zetten. na een paar foto's te hebben genomen en met hun 2 woorden frans en mijn 2 woorden frans en een hoop hand en voeten werk, was het duidelijk dat ik hun de foto's op zou sturen. Deze man pakte zijn paspoort dat ik over moest schrijven, hij kon zelf niet schrijven.

Toen ik 6 was heb ik ooit ook een kaart gestuurd met: aan mijn moeder en ome Niek, met het telefoon nummer er op. Geen flauw idee of ie is aangekomen, maar goed, deze man was 35, en geen flauw idee hoe het zit. Uiteindelijk met ibrahim afgesproken dat ik ze na hem op stuur. En daarna wilde hij een hele foto sessie met zijn koe, schaap, geit en kalf ha ha!

Het slapen was verder niet heel komfo hoor, op de grond met berber dekens en dat stinkt! Naar stal, poep en zweet tegelijk, maar home stay is homestay en je hebt mij niet horen klagen. De verdere 3 dagen waren geweldig, van mooie vergezichten, tot blije kids die een pen hadden gekregen voor school,van een potje voetbal met de kids(michiel stond in het doel)van sneeuw tot spierpijn en nog meer leuke dorpen. ben zelf aan het werk gezet door een paar meiden op het land, met een sikkel het gras maaien, en schapen wol uitzoeken. En ja als je allebei het woord niet in het frans weet van de schaap sta je samen BE_BE_BE te roepen hahaha.

O, ja en wat wat ibrahim zijn aandeel? eten koken, 2 maal daags ons fruit geven, de ezel besturen met al onze bagage. En als je denkt dat we mochten helpen, nee hoor, wij werden in het bedje (lees dun matras) in de zon gezet. het eten werd zelfs opgediend op een zilvere schaal! o, ja hij sliep op de zelfde kamer en zat aan mijn voeten als ik sliep om mij wakker te maken........ heel raar natuurlijk, maar heb me maar omgedraaid en bedacht dat ik nu niet naar de wc durfde omdat hij anders achter mij aan zou komen. De laatse dag was de spanning dan ook om te snijden, en we weten allemaal waarom.........

En als je dacht dat het met zijn 7en een belevenis was in een taxi, dan is met zijn 12en en een kind in een auto door de bergen een heel avontuur!!!!!!

na 3 nachten op de grond te hebben geslapen, en weinig douche gelegen heid was een duur hotel geen overbodige luxe, ja back to basic, is erg leuk, en zou het zo nog een keer doen, maar wat is een warme doche, en een bed eigenlijk lekker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

M' ssalama

michiel en iris

Reacties

Reacties

Anja

Hey Mensen
Wat een verhaal! Idd wat mogen wij dan blij zijn met een
lekker goed bed en een douce/bad waar gewoon water uit
komt als je de kraan open doet!
En is het hotel lekker, zijn jullie even bij gekomen?
Veel plezier, kijk weer uit naar je volgende verhaal!!

xx Anja

Yvette

Zo te horen geen spijt van de keuze om naar Marokko te gaan! Have fun en ben al erg benieuwd naar de foto's.
X

Bianca

Wat leuk om weer over jullie te lezen en heb weer zitten lachen hier, hihi

Veel plezier!

Mieke

Erg leuk om te lezen.
Genieten geblazen zie ik :)

Tessa

wahaha Iris, ik lach me suf om de berber-lucht, de foto-sessie met alle dieren, het be-be-be en dat er iemand aan je voeteneinde zit als je slaapt hahahaha ik zie het hélemaal voor me! Super verhaal weer, ik kijk weer uit naar het volgende!

Briellenaar!!

Hey!!!
Jeetje zeg, dat klinkt leuk!!! Zo, dus daar komen al die koffiehuizen vandaan.....en die mannen maar lui zijn.
En stoer hoor, dat is pas een echte homestay :-)

Ben benieuwd wat jullie verder gaan meemaken.

Veel plezier!!

Liefs!!!

Dennis

leuke verhalen om te lezen en mooie foto's om te zien. Mooi land volgens mij. Geniet er maar lekker van en ik heb al een maar leuke foto's gezien die ik wel wil nabestellen. Misschien kun je van die koeienpoten wel een lekker soepje trekken?

corine

De volgende keer ga ik met je mee in de koffer. Ik wil dit ook meemaken

Jalke

Wat een mooie foto's en jullie zien er relaxed uit. Goed te horen dat jullie veel plezier beleven.
Geniet er van.

Knipoog Jalke

Martine

Heeeeej Michiel en Iris! Ik ben nu wel benieuwd hoe dat ruikt, als een Berber! Wat een gave verhalen! Hier vermaken we ons ook nog hoor, vorige week prima bbq weer, deze week helaas weer iets minder. Geniet er van! Liefs

astrid

OOoo mens wat een verhaal weer!!!!! Ik ruik je bijna door de computer heen hahahahahaha......

Veel plezier nog verder, wacht met smart op het volgende verhaal!!
Astrid

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!